Raport: Jak pożyczają internauci?

Internauci nie boją się pożyczek – aż 83% badanych zadeklarowało, że w nagłej potrzebie skorzystali z zewnętrznych źródeł finansowania. Badania przeprowadzone na zlecenie zrzeszonej w Związku Firm Pożyczkowych firmy NetCredit pokazuje jednak, że rynek wciąż ma potencjał rozwojowy.

Wartości badaniu dodaje podział respondentów na cztery kategorie wiekowe:

  • Pokolenie Z (osoby w wieku 18 – 25 lat),
  • Pokolenie Y (osoby w wieku 26 – 38 lat),
  • Pokolenie X (39 – 50 lat),
  • Baby Boomers (50 – 55 lat).

Każdej z nich zadano pytania związane z finansami osobistymi, rynkiem finansowym oraz chwilówkami.

Posiadanie oszczędności nie wyklucza pożyczki

Połowa z ankietowanych internautów deklaruje posiadanie oszczędności, które zapewniają im bezpieczeństwo w przypadku pojawienia się niespodziewanych wydatków. Każda z grup wiekowych zgodnie twierdziła także, że zdecydowanie lepiej jest zaplanowane zakupy realizować za pomocą zaoszczędzonych środków – a dla 85% wzięcie kredytu lub pożyczki stanowi ostateczność. Jednocześnie aż 4/5 ankietowanych przyznało, że zdarzyło im się skorzystać takiej oferty.

Skąd taka rozbieżność? Po pierwsze – wciąż popularną formą oszczędzania są lokaty terminowe, w przypadku których wcześniejsze wycofanie środków oznacza realne straty finansowe. Dla tak oszczędzających osób nawet chwilówka w wysokości – przykładowo – 1000 złotych jest bardziej opłacalna niż wycofanie pieniędzy z lokaty. Po drugie – niewielka pożyczka często traktowana jest mniej rygorystycznie niż kredyt hipoteczny czy kredyt na samochód.

Najczęściej pożyczali przedstawiciele pokolenia X (86%), najrzadziej – najmłodsi i najstarsi ankietowani (odpowiednio: 79% oraz 75%).

Gdzie Internauci poszukują pieniędzy?

Instytucją, do której najczęściej udawano się po wsparcie była rodzina – niemal 90% badanych zadeklarowało, że to bliscy stanowią dla nich źródło awaryjnych funduszy. Kolejne miejsce zajmują banki (z ich oferty skorzystało 64% ankietowanych) oraz znajomi/przyjaciele (63%). Na dalszych pozycjach znalazły się „tradycyjne” firmy pożyczkowe (25%), firmy oferujące chwilówki przez Internet (19%) oraz lombardy (18%).

W sytuacji, w której badanie objęło wyłącznie internautów, niewielka przewaga „tradycyjnych” firm pożyczkowych może zaskakiwać – okazuje się jednak, że o możliwości zaciągnięcia pożyczki przez Internet wie tylko 78% badanych, przy czym odsetek ten jest najniższy w pokoleniu Z (pewną rolę może tu odgrywać m.in. blokowanie reklam).

Sytuacja pokolenia Z jest o tyle ciekawa, że tylko 28% z nich skorzystało z ofert banków (w porównaniu do 81% osób z pokolenia X) – dysproporcja ta wiąże się z ich niską zdolnością kredytową oraz ogólnym zaostrzeniem zasad rozpatrywania wniosków przez banki. W tej sytuacji wsparciem dla 93% badanych z tego pokolenia była rodzina, a dla 75% – znajomi i przyjaciele.

Na co przeznaczone są pieniądze z pożyczki?

Co piąta z badanych osób przeznaczyła dodatkowe środki na następujące cele:

  • Bieżące wydatki (przy czym dla pokolenia Z odsetek wyniósł tu 32%),
  • Naprawę samochodu (ponownie widać wzrost wydatków najmłodszych),
  • Remont domu/mieszkania,
  • Zakup sprzętu RTV/AGD,
  • Bieżące rachunki i opłaty.

Kolejne miejsca zajęły: zakup samochodu (18%), leczenie (17%), spłatę innych zobowiązań (16%), a także dodatkowe wydatki i zakupy okazjonalne (np. prezenty), wyjazdy czy edukacja.

Autorzy raportu zwrócili uwagę na niepokojąco wysoki odsetek osób, które nie radzą sobie z codziennymi wydatkami – spłata innych zobowiązań kolejną pożyczką często prowadzi do niekorzystnego rolowania długu (a w rezultacie – do bankructwa), z kolei regulowanie rachunków i opłat świadczy o braku dyscypliny finansowej.

Są także pozytywy, takie jak wyjątkowo wysoki wśród najmłodszych badanych udział pożyczek na szkolenia i edukację, a zatem traktowanie chwilówki jako inwestycji.

Na wyróżnienie zasługuje bardzo dobra opinia, jaką cieszą się szybkie pożyczki – aż 34% ogółu badanych wyniosło z kontaktów z nimi same dobre doświadczenia, dla 48% pozytywy przeważały nad negatywami – z kolei więcej wad widziało 15% badanych, a same wady – 3%.

Im młodszy respondent, tym więcej zdecydowanie pozytywnych doświadczeń (dla pokolenia Z było to aż 47%), rośnie jednak także liczba skojarzeń negatywnych. Pokolenie baby boomers aż w 93% deklarowało zadowolenie z takiej formy uzyskiwania dodatkowych środków finansowych.

 

 

Gotowy, aby otrzymać gotówkę w 10 minut?

Otrzymaj pieniądze teraz