Co to jest monit? Definicja

Monit to inaczej oficjalne ponaglenie, jakie może zostać wystosowane przez wierzyciela do osoby zadłużonej. Występuje wtedy, kiedy zalegamy z płatnością raty kredytowej lub innej faktury za dowolną usługę, tj. prąd, gaz, telefon komórkowy. Termin ten używany jest najczęściej w kontekście banków lub innych instytucji finansowych. Celem monitu w tym przypadku jest przypomnienie pożyczkobiorcy o przekroczonym terminie na zapłatę raty.

W jaki sposób otrzymamy monit?

Forma monitu może być dowolna. Tak naprawdę to wierzyciel decyduje o tym, w jaki sposób wyśle nam monit. Najczęściej stosowaną formą ponaglenia jest:

  • monit elektroniczny – czyli taki, który otrzymamy na podany przez nas adres mailowy,
  • monit pisemny – czyli w formie listy wysłanego za pośrednictwem poczty,
  • monit telefoniczny – polega na tym, że przedstawiciel wierzyciela zadzwoni do nas z ponagleniem,
  • monit SMS – forma smsowa na telefon komórkowy zawiera informację o terminie płatności i zaległej kwocie do spłaty.

W przypadku opóźnień kilkudniowych wierzyciel najprawdopodobniej w pierwszej kolejności zastosuje monit w formie SMS lub wiadomości e-mail. Jeżeli działanie to nie przyniesie efektu i dłużnik nadal nie ureguluje płatności, to kolejnym krokiem będzie kontakt telefoniczny, podczas którego wierzyciel ustali nowy termin zapłaty. Brak zastosowania się do ustaleń uruchomi ostatni etap, jakim będzie wysłanie listu z ponagleniem. Monit w tej formie to zazwyczaj ostatni etap, który jest równocześnie ostatecznym wezwaniem do zapłaty. Kolejnym krokiem będzie skierowanie sprawy do sądu i odzyskaniem długu zajmie się komornik.

Ile kosztuje monit?

Koszt monitu uzależniony jest od formy, w jakiej zostanie wysłany do dłużnika. Ważne jest to, że do pokrycia opłat z tym związanych zobowiązany jest dłużnik. Koszt wysłania listu poleconego to wysokość od kilku złotych.