Jak robić bezpiecznie zakupy przez Internet?

Zakupy przez internet w jednym z największych sklepów internetowych, Merlin.pl, zostały wstrzymane – taka wieść dobiegła do uszu konsumentów w listopadzie br. Zamówienia internetowe części klientów zostały anulowane, co z pewnością nie było korzystne dla konsumentów poszukujących ze sporym wyprzedzeniem tanich prezentów gwiazdkowych. Chociaż media informowały o zadłużeniu firmy, niektórych sytuacji nie da się przewidzieć, ale zawsze warto wiedzieć, jak robić bezpiecznie zakupy przez Internet – zwłaszcza jeżeli chodzi o prezenty w okresie świątecznym.

Jak głosi raport przeprowadzony przez IMAS dla „Rzetelnej firmy”, w ostatnim roku tylko 32% klientów sklepów internetowych nie miało żadnych zastrzeżeń wobec nich. Niestety co 8. konsument nie doczekał się realizacji swojego zamówienia, inni otrzymali je po przewidywanym terminie dostawy, a niektórzy otrzymali towar niezgodny z opisanym na stronie, wybrakowany lub uszkodzony.

Problemy tego typu nasilają się w „gorących” okresach dla sklepów internetowych – chociażby tuż przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy liczba zamówień rośnie lawinowo, a każdy klient oczekuje jak najszybszego dostarczenia zamówienia. Dla konsumentów kłopotliwe są nie tylko straty finansowe, ale również stresujące poczucie zawiedzenia bliskich osób – tak deklaruje prawie 30% badanych.

Jeżeli wadliwe prezenty świąteczne na Boże Narodzenie otrzymamy tuż przed Wigilią, mamy niewielkie szanse na sprostowanie sytuacji przed wręczaniem sobie podarunków. Jak ostrożnie robić zakupy online? Podstawą jest nie tylko zadbanie o bezpieczne korzystanie z bankowości elektronicznej.

Prześwietl sprzedawcę, czyli jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego

Jak możemy przeczytać na stronie Policja.pl, zawsze powinniśmy stosować zasadę ograniczonego zaufania. Poszukaj informacji na temat sklepu internetowego – ocen szybkości dostawy, stanu zamówionego produktu, kontaktu z klientem – na niezależnych portalach. Z pomocą może przyjść Facebook i grupy tematyczne – jeżeli jesteś fanem pisarza, gier czy miłośnikiem zwierząt, zapisz się do konkretnej grupy tematycznej, a następnie zapytaj jej członków, gdzie polecają robić zakupy przez Internet. Na jaw mogą wyjść zarówno pozytywne, jak i negatywne doświadczenia, a Ty będziesz posiadać szeroki obraz sytuacji.

Z kolei na fan page’ach sklepów internetowych możesz zagłębić się w „księgi skarg i zażaleń”, o ile wśród postów umieszczonych na danej tablicy zostały opublikowane negatywne historie konsumenckie. Zobaczysz również, w jaki sposób sklep odpowiada na ewentualne zażalenia i czy sprawnie rozwiązuje problemy klientów.

Pamiętaj również o:

  • zerknięciu do regulaminu sklepu, aby poznać m.in. zasady postępowania w przypadku chęci złożenia reklamacji, dokonania zwrotu towaru, opóźnień w dostawie, braku produktu w magazynie, itp.;
  • możliwości sprawdzenia danych rejestrowych firmy,
  • sprawdzeniu, czy strona posiada certyfikaty potwierdzające bezpieczeństwo (dowiedz się, jak chronić dane przed kradzieżą i wyłudzeniem),
  • wyborze bezpiecznej formy przesyłki (zawsze lepiej wybrać paczkę rejestrowaną, której status możesz sprawdzić online, niż nierejestrowaną).

Ezakupy Polaków: coraz więcej kupujemy online

ostrożne zakupy online

Chociaż „raport” może wywoływać ciarki na plecach niektórych osób, może być źródłem rzetelnych informacji na temat sklepów i zakupów przez internet. Przykładem może być raport „eZakupy 2015”, stworzony przez Ceneo.pl we współpracy z TNS Polska, który mówi, że rośnie częstotliwość robienia zakupów online. W tego typu raportach możemy znaleźć nie tylko podpowiedzi dla internautów chcących sprawdzić wiarygodność sklepu online, ale również rankingi sprzedawców internetowych (wybranych przez użytkowników danego serwisu czy porównywarki cen), podzielone wg kategorii.

Promocje online: sprawdzaj nadawców ofert e-mailowych

Uważaj na otrzymywane e-maile, kuszące dużymi obniżkami w sklepach internetowych. Niektóre z nich mogą nie być wysyłane w imieniu sklepu internetowego i może się okazać, że posiadasz zaledwie szansę kupienia produktu w promocyjnej cenie – i to dopiero po wysłaniu płatnego sms-a z kodem.

Polak mądry po szkodzie – rób mądre zakupy przez Internet

43% ankietowanych po doświadczeniu felernych zakupów zadeklarowało, że od tego momentu będzie przykładać o wiele większą uwagę do (nie tylko świątecznych) zakupów online. Zamiast – podobnie jak 3% badanych – całkowicie zniechęcać się do zakupów w sklepie internetowym, postaraj się wcielić w życie nasze wskazówki i zachować stałą czujność – nawet podczas ekscytowania się zamawianymi prezentami świątecznymi.

Jeżeli jednak spotka Cię nieprzewidziana sytuacja losowa i dostarczenie Twojego zamówienia stanie pod znakiem zapytania, podstawą do dyskusji ze stroną sprzedającą będzie nie tylko numer zamówienia, ale również zachowana ewentualna korespondencja. Na Twoje pytania może zawsze odpowiedzieć miejscowy rzecznik konsumentów.

Raport na temat ezakupów możesz przeczytać tutaj.

Sprawdź zalecenia Policji na temat bezpiecznych zakupów internetowych!

Gotowy, aby otrzymać gotówkę w 10 minut?

Otrzymaj pieniądze teraz